Jagen … wild geschoten vlees is het meest eerlijke

Jagen … wild geschoten vlees is het meest eerlijke

Kijk, een slogan. Een belangrijk wapen in de marketing. Alhoewel de gemiddelde jager het woord ‘wild’ liever op een andere plek had gezien. Ik heb bewust gekozen voor die plek in de slogan. Jagers beweren dat ze zeer zorgvuldig te werk gaan, terwijl ik toch steeds meer de indruk krijg dat ze veelal in het wilde weg knallen om maar wat te raken. Ik chargeer, maar feitelijk gezien gaat er veel leed gepaard met het jagen. Voorbeelden te over. Soms wordt er zelfs een dier geschoten dat niet eens geschoten mag worden. Zeer recent liet een trotse jager in een uitzending van EenVandaag een geschoten eend zien. Daarvoor beweerde hij nog dat hij goed observeerde en zorgvuldig te werk ging. Het bleek een krakeend te zijn. Blunder en slecht voor de marketing.

Sinds Hoedemaker de scepter zwaait bij de Koninklijke Nederlandse Jagersvereniging lijkt het jagersgilde zich volledig te storten op marketing. En zoals we weten, is misleiding een belangrijk onderdeel. Precies het onderdeel dat jagers grondig uitbuiten. Media trappen er vaak genoeg met open ogen in. Ieder jaar in oktober verschijnen er weer programma’s op tv en radio waarin jagers hun hobby weg mogen zetten als natuurlijk beheer (met de nodige krokodillentranen) en eerlijke oogst uit de natuur. Als je je niet goed verdiept in de jacht dan ben je snel geneigd dat te geloven. Precies wat een groot deel van de huidige journalistieke garde in medialand doet. De kritische, opiniërende en objectieve houding die een journalist of talkshow presentator zou moeten hebben, lijkt volledig te ontbreken. Jagersmarketing benut dit gebrek  en helaas lukt ze dat bijzonder goed.

Nog een mooie marketingtruc is het lukraak gebruiken van verhullende termen. Beheren is een mooi voorbeeld. Jagers verschuilen zich achter dit woord. Sterker, ze gebruiken het in de naamgeving van eigen samenwerkingsverbanden: de Wildbeheereenheden. Beheren betekent de zorg en verantwoordelijkheid hebben voor iets. Wel, al decennialang blijkt de zorg en de verantwoordelijkheid hebben voor het wild een waar fiasco. Het is de jagers nog nooit gelukt om zogenaamde streefaantallen te halen of om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te waarborgen i.v.m. aanrijdingen met wild. Dit terwijl er tal van onderzoeken zijn die aantonen dat alternatieve maatregelen wel werken. Waarom jaagt men dan nog steeds? Juist, puur plezier (of hobby)!

De jagers propaganderen er maar op los. Een goed voorbeeld betreft een artikel op de site van NieuwLicht: het lieve meisje dat ooit veganist was en nu haar ‘eerlijke’ en ‘gezonde’ vlees uit de natuur oogst. Eerlijk? Mwah, daar hoef ik niets meer over te zeggen. Gezond? Het blijkt dat het vlees bij de slager minder schadelijke stoffen bevat. Daarbij kunnen we niet voor 17 miljoen mensen het vlees uit de natuur oogsten. Bovendien, in het wild levende dieren zijn geen ‘vlees’. Het zijn dieren die onderdeel vormen van het ecosysteem. Ook beroepen jagers zich altijd ten onrechte op de vergelijking met de bio-industrie. Dat lieve meisje zocht naar een manier om tegen de bio-industrie te strijden. Van alle mogelijkheden kiest ze de meest onlogische. Bio-industrie en jacht is een volkomen absurde vergelijking. Dierenliefhebber zal ze dan ook nooit geweest zijn. Dat kan niet na zo’n rare switch.

Ik roep de mensen dan ook op om niet meer te trappen in de marketing die jagers op ons botvieren. Laat ze hun doel alstublieft missen. Jacht heeft nog nooit iets opgelost of voorkomen. Jacht bestaat bij de gratie van misleiding om een zogenaamde lifestyle te beschermen.

Jagen … geschoten wild is walgelijk!

Enkidu

 

4 november 2018

Pin It on Pinterest